Mało lat mam, chcę czytać sam
Zakończenie
Ostatni etap innowacji to głównie samodzielne czytanie tekstów, jednak nie oznacza to, że przestaliśmy pracować na materiale sylabowym. Nadal ćwiczyliśmy czytanie sylab otwartych i zamkniętych. Ćwiczenia na każdym z etapów realizowane były według reguły: powtarzanie – rozumienie – nazywanie.
Podczas wdrażania innowacji często wykorzystywane były kolorowe materiały, które dawały możliwość urozmaicenia zajęć a przede wszystkim wprowadzały dzieci w naukę poprzez zabawę .Większość dzieci zna już samogłoski, spółgłoski, wyrażenia dźwiękonaśladowcze i słowa odczytywane globalnie, cieszą się z faktu, iż samodzielnie „czytają”. Część dzieci pięknie zaczęła czytać poznane sylaby i z radością dąży do samodzielnego czytania.
Red. Anna Kołodziejczyk
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zaangażowanie przedszkolaków w naukę czytania, pozwoliło nam na przejście do kolejnego etapu innowacji – zabaw sylabowych. Celem opanowania tego etapu jest umiejętność łączenia spółgłoski z samogłoską i całościowego odczytania takiej sylaby (synteza sylaby otwartej), np. la, lo, le. Przedszkolaki z łatwością opanowały wszystkie samogłoski, i z radością biorą udział w kolejnych zajęciach, które są dla nich przede wszystkim świetną zabawą.
Zaletami opisanej metody są: wykorzystanie naturalnej skłonności dziecka do mówienia sylabami, uwzględnienie etapów rozwoju mowy dziecka i jego możliwości percepcyjnych. Metoda Krakowska, dodatkowo wzbudza pozytywną motywację oraz ułatwia płynne czytanie ze zrozumieniem. Pozwala również na rozwijanie kreatywności u dzieci.
red. Anna Kołodziejczyk
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Przedszkolaki na zajęciach odbywających się w ramach innowacji poznały kolejne trzy samogłoski – O, E, I. Nauka odczytywania samogłosek oparta jest na tworzeniu wizualizacji (poprzez wykonywanie ruchu dłonią lub rękami ). Integracja ruchu i dźwięku jest silnie połączona w pamięci dziecka. Zadaniem dzieci, na tym etapie, jest powtarzanie głosek odczytywanych przez nauczyciela. Podczas zajęć samogłoski, zestawione zostały z obrazkami odwołującymi się do sytuacji z życia:
A – dziewczynka kołyszę lalę,
O – zdziwiona dziewczynka,
E – płaczące dziecko,
I – wyrażenie dźwiękonaśladowcze przypisane śwince.
Pięcioletnie dzieci najskuteczniej uczą się w działaniu, dlatego taką formę zajęć dzieci przyjmują z wielkim zachwytem. Ćwiczenia: dużej i małej motoryki, analizy i syntezy wzrokowej, kategoryzacji, szeregowania pozwolą dzieciom przygotować te funkcje poznawcze, które są bezpośrednio zaangażowane podczas czynności czytania.
red. Anna Kołodziejczyk
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Innowacja pedagogiczna „Mało lat mam, chcę czytać sam” – Czytanie metodą sylabowąskierowana jest do dzieci 5 letnich z oddziału przedszkolnego 0B. Innowacja ma na celu zainspirować oraz zachęcić dzieci, by chciały nauczyć się czytać. Nauka czytania sylabami to nauka przez zabawę, która wyzwala u dzieci pozytywne nastawienie do czytania.Dzieci uczą się czytać za pomocą sylab, które poznają wielozmysłowo. Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu w wymiarze 30 minut. Bardzo ważna jest systematyczna praca, dlatego dzieci będą doskonalić poznane sylaby w domu, a także codziennie na zajęciach w przedszkolu. Innowacja będzie realizowana od października 2021 r. do maja 2022 roku. Nauka czytania rozpoczyna się od poznania samogłosek ustnych.
Nasze przedszkolaki, są już po pierwszych zajęciach w ramach innowacji. Zabawę rozpoczęliśmy od poznania samogłoski A. Dzieci zapoznały się z tą głoską wielozmysłowo. Dzięki wykorzystaniu wizualizacji w umyśle dziecka integruje się obraz, ruch i dźwięk związany z artykulacją danej samogłoski (np. usypanie dziecka w wózku i śpiewanie aaa…). Podczas zajęć dzieci układały literkę A z aut. Przedszkolaki na zajęciach miały również, okazję jeść egzotyczne owoce, których nazwy rozpoczynają się na głoskę A- ananasa oraz arbuza. Dzieciaki świetnie się bawiły i chętnie brały udział w zajęciach.
red. Anna Kołodziejczyk